Δεν σας ραντίζουν. Σας ταΐζουν.
Σε ένα από τα επεισόδια του διαγωνισμού Master Chef, του διακεκριμένου chef Δημήτρη Σκαρμούτσου, ένας από τους συνεργάτες του και κριτές ο Πάνος Ιωαννίδης έδειξε στους επίδοξους μάγειρες και στο ελληνικό κοινό πως να βάζουν παπαρουνόσπορο στη ζύμη για το ψωμί τους. Αυτό
μπορεί να μην ��έει πολλά για εσάς αλλά για μένα λέει πάρα πολλά.
Η παραπαρούνα είναι δημώδης ονομασία του φυτού μήκων ή υπνοφόρος. Από τους σπόρους του φυτού αυτού δημιουργείται και το όπιο. Στην λαϊκή παράδοση η λέξη αφιόνι είναι τουρκική παραφθορά της λέξης όπιο. Ας δούμε και τον ορισμό που δίνει το εγκυκλοπαιδικό λεξικό του Ηλίου: “Αφιόνι λέξη παραγόμενη εκ της τούρκικης αφιόν που είναι παραφθορά της ελληνικής όπιο. Είναι δημώδης ονομασία του φυτού μήκων ή υπνοφόρος και του εξ αυτής λαμβανόμενου οπίου. Έχει δημιουργηθή και ρήμα αφιονίζω, ήτοι αποκοιμίζω τινά δίδων εις αυτόν αφιόνι. Μεταφορικώς υπονοεί το ρήμα κυρίως τον εκ προσωπικού γοήτρου και κύρους ή και δι’ υποσχέσεως παρασυρμόν ενός ή πολλών ατόμων προς ωρισμένας ιδεολογικάς ή άλλας ροπάς με τον σκοπόν της εκμεταλλεύσεως των παρασυρομένων.<< Τον αφιόνισε και του έφαγε τα λεπτά του>>. Η λέξις αφιόνισμα δηλοί την πράξιν του αφιονίζη τις ένα άλλον.”
Χρήση του φυτού μπορούμε να εντοπίσουμε στην Αρχαία Ελλάδα σε διάφορες θρησκευτικές τελετές και μυστήρια. Όμως η χρήση δεν περιοριζόταν εκεί αλλά και ως υπνωτικό και για ιατρική χρήση (χειρουργική-ψυχοθεραπευτική στα Ασκληπιεία) Κατά τον 19ο και το μισό του 20ου αιώνα το αφιόνι χρησιμοποιείτο ευρέως για το ημέρωμα ημιάγριων ζώων (αλόγων όνων και ημιόνων) ώστε κατά την συμμετοχή τους στις γεωργικές ασχολίες να μην δημιουργούν προβλήματα. Επίσης οι μητέρες με μωρά παιδιά τα οποία δεν συνέβαλλαν στις ασχολίες του σπιτιού ή στη γεωργία τους έδιναν αφιόνι με εμφύσηση ήταν το τέλειο καταπραϋντικό. Τέλος χρήση του φυτού συναντάμε και στη σαπωνοποιία δηλαδή στο πράσινο σαπούνι. Καλύτερος σπόρος θεωρείτο αυτός της θηβαϊκής γης.
Σήμερα χρησιμοποιούν τον σπόρο ως μπαχαρικό, ή καλύτερα επιβάλλουν να τον φάμε, και το τρώμε στο ψωμί και το βρίσκουμε σε σχεδόν όλα τα ταχυφαγεία. Εύγε!
μπορεί να μην ��έει πολλά για εσάς αλλά για μένα λέει πάρα πολλά.
Η παραπαρούνα είναι δημώδης ονομασία του φυτού μήκων ή υπνοφόρος. Από τους σπόρους του φυτού αυτού δημιουργείται και το όπιο. Στην λαϊκή παράδοση η λέξη αφιόνι είναι τουρκική παραφθορά της λέξης όπιο. Ας δούμε και τον ορισμό που δίνει το εγκυκλοπαιδικό λεξικό του Ηλίου: “Αφιόνι λέξη παραγόμενη εκ της τούρκικης αφιόν που είναι παραφθορά της ελληνικής όπιο. Είναι δημώδης ονομασία του φυτού μήκων ή υπνοφόρος και του εξ αυτής λαμβανόμενου οπίου. Έχει δημιουργηθή και ρήμα αφιονίζω, ήτοι αποκοιμίζω τινά δίδων εις αυτόν αφιόνι. Μεταφορικώς υπονοεί το ρήμα κυρίως τον εκ προσωπικού γοήτρου και κύρους ή και δι’ υποσχέσεως παρασυρμόν ενός ή πολλών ατόμων προς ωρισμένας ιδεολογικάς ή άλλας ροπάς με τον σκοπόν της εκμεταλλεύσεως των παρασυρομένων.<< Τον αφιόνισε και του έφαγε τα λεπτά του>>. Η λέξις αφιόνισμα δηλοί την πράξιν του αφιονίζη τις ένα άλλον.”
Χρήση του φυτού μπορούμε να εντοπίσουμε στην Αρχαία Ελλάδα σε διάφορες θρησκευτικές τελετές και μυστήρια. Όμως η χρήση δεν περιοριζόταν εκεί αλλά και ως υπνωτικό και για ιατρική χρήση (χειρουργική-ψυχοθεραπευτική στα Ασκληπιεία) Κατά τον 19ο και το μισό του 20ου αιώνα το αφιόνι χρησιμοποιείτο ευρέως για το ημέρωμα ημιάγριων ζώων (αλόγων όνων και ημιόνων) ώστε κατά την συμμετοχή τους στις γεωργικές ασχολίες να μην δημιουργούν προβλήματα. Επίσης οι μητέρες με μωρά παιδιά τα οποία δεν συνέβαλλαν στις ασχολίες του σπιτιού ή στη γεωργία τους έδιναν αφιόνι με εμφύσηση ήταν το τέλειο καταπραϋντικό. Τέλος χρήση του φυτού συναντάμε και στη σαπωνοποιία δηλαδή στο πράσινο σαπούνι. Καλύτερος σπόρος θεωρείτο αυτός της θηβαϊκής γης.
Σήμερα χρησιμοποιούν τον σπόρο ως μπαχαρικό, ή καλύτερα επιβάλλουν να τον φάμε, και το τρώμε στο ψωμί και το βρίσκουμε σε σχεδόν όλα τα ταχυφαγεία. Εύγε!
Πρόσφατη αρθρογραφία
- Ναυμαχία της Σαλαμίνας, μία άλλη οπτική και θεία παρέμβαση; 12 Ιουνίου 2023
- (χωρίς τίτλο) 9 Φεβρουαρίου 2023
- Η συμμαχία του ΝΑΤΟ Και η Ευρωπαϊκή ένωση 29 Απριλίου 2022
- ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ 23 Νοεμβρίου 2021
- Είναι καλύτερα να μη δίνεις καμιά δικαιολογία παρά μια κακή. 12 Οκτωβρίου 2021
Νεότερα Σχόλια
- Temporary Email Address στο Στις 25 Μαρτίου θα γιορτάσουμε μία επανάσταση για τα 200 χρόνια ή δύο;
- Temp Mail στο Αριστείδης (ο Δίκαιος;): Ελίτ, αντιελίτ
- Kyrgianbas στο Το Όχι δεν ήταν του Μεταξά. Το Όχι ήταν του ήρωα Στρατηγού Κατσιμήτρου.
- Greec στο Όταν οι σύγχρονοι πολιτικοί δεν έχουν ιστορική μνήμη .
- kyrie shoes στο Τον Γαλιλαίο θα τον κρεμάγανε μάλλον….
Αφήστε μια απάντηση