Ο Γεμιστός και οι πολιτικοκοινωνικές του ιδέες.

Κοιτίδα των Ελλήνων η ελληνική χερσόνησος και τα Νησιά . Η «κακοπολιτεία» όμως παραλύει τα αμυντικά της πλεονεκτήματα , γιατί οι αρχοντές της ενδιαφέρονται περισσότερο για το εμπόριο και τα οικονομικά τους συμφέροντα . Έχουν πάψει να δικαιολογούν την ηγετική τους θέση (αυτό τούτο τω όντι είναι , επί φυλακή και σωτηρία προεστήκοτας των πολλών ) ασκού ταπεινά (διακονικά) επαγγέλματα και εκμεταλλεύονται τους δυστυχισμένους γεωργούς με λειψά σταθμά και με όποιο τρόπο μπορούν . Πρέπει λοιπόν να περιοριστούν οι άρχοντες στα έργα τους . Αν πάλι υπάρχουν έμποροι που έχουν υψωθεί σε αξιώματα , πρέπει ή να πάψουν να εμπορεύονται ή να παραιτηθούν . Ενδιαφέρουσες και πολύ τολμηρές για την εποχή εκείνη είναι οι ιδέες για τον μοναχισμό και την μοναστική περιουσία, τις οποίες εκθέτει στον Μανουήλ Β΄. Δεν ταιριάζει λέγει για τους μοναχούς να έχουν την αξίωση να νέμωνται «τα πολλά των δημοσίων» με τον ισχυρισμό ότι «φιλοσοφούν» δηλαδή ότι διάγουν μοναχική ζωή . Δεν πρέπει να τους παραχωρούν κανένα πράμα από τα «κοινά» , ή κτήμα . Ν’ αρκεστούν οι μοναχοί να εκμεταλλεύονται τα δικά τους μόνο κτήματα , για τα οποία δεν πληρώνουν φόρους . Κατόπιν λέγει ότι έχουν παρεκκλίνει από το γνήσιο πνεύμα του μοναχισμού , σύμφωνα με το οποίο θα έπρεπε να εργάζονται ανάλογα με τις δυνάμεις τους και όσο χρειάζεται για να ζούν λιτά , χωρίς να καρπούνται «τα μη προσήκοντα» με την εργασία άλλων των δουλοπάροικων . Ξεκινώντας από τις ιδέες αυτές επεκτείνει ο Γεμιστός την κριτική του και στις τάξεις των αρχόντων και των αξιωματούχων . Η κατάσταση λέγει έχει χειροτερέψει εξ αιτίας των δαπανών «επί τα μη προσήκοντα» και εξαιτίας των αξιώσεων των ανθρώπων εκείνων , οι οποίοι ζητούν από το κράτος «δωρεάς ατελείς λειτουργιών» , βλάπτουν το γενικό συμφέρον και προετοιμάζουν για τον εαυτό τους μια ράθυμη ζωή χωρίς να ντρέπονται καθόλου. Αυτοί οι άνθρωποι είναι ένοχοι μεγάλου αδικήματος , γιατί πραγματοποιούν εκείνο που θα εύχονταν οι εχθροί , δηλαδή κατασπαταλούν τον πλούτο , τον απαραίτητο για την ασφάλεια της χώρας . Και όσο�� ισχυρίζονται ότι όλα αυτά είναι αγορασμένα , δηλαδή ότι είναι μισθός για τις πολλές και τις μεγάλες , όπως λέγουν υπηρεσίες που προσφέρουν οι ίδιοι ή οι προγονοί τους , δεν αντιλαμβάνονται τον όλεθρο, που απειλεί όλους, προβάλλουν άδικες αξιώσεις και δεν βλέπουν ότι , εάν καταρρεύσει το κράτος δεν πρόκειται αυτοί βέβαια να ωφεληθούν . Ο Γεμιστ��ς δεν έχει αντίρρηση ορισμένοι που έχουν προσφέρει μεγάλες υπηρεσίες , να κατέχουν όσα έχουν «η τα τούτων άξια», αλλά κατακρίνει τις υπερβολικές αξιώσεις τους . Αλλού ο Γεμιστός πολύ παραστατικά περιγράφει , πως η όψη και οι δίψα του χρυσού διαφθείρει τις συνειδήσεις των αρχόντων, «οι οποίοι το δίκαιο , την αλήθεια και το κοινό αγαθό τα θεωρούν σκιά και κούφια λόγια , ενώ εμπρός στο χρυσό και στα παρόμοια μένουν με ανοιχτό το στόμα , μετρώντας την ευδαιμονία με τα φορέματα , με το ασήμι , με το χρυσάφι , με την καθημερινή τρυφή και την πολυτέλεια και μη λογαριάζοντας καθόλου ακόμη και την δική τους ασφάλεια , των παιδιών τους και όλης της πατρίδας και γενικά την ελευθερία . Είναι ακόμη και μερικοί που είναι «δεινότατοι ρήτορες υπέρ του δικαίου και της ελευθερίας» , όταν τα εξεταζόμενα ζητήματα δεν έχουν καμία σχέση με τον χρυσό και τα παρόμοια όταν όμως φανεί από κάτω χρυσός ή κάτι άλλο άξιο «χρυσίου» , αμέσως τότε δένεται η γλώσσα τους σφραγίζεται η γλώσσα τους και εμπρός στα δίκαια σιωπούν , και όλη εκείνη η δεινότητα μετατίθεται στα αντίθετα. Και προσθέτει τα εξής σημαντικά : «Όταν από αυτούς και τους παρόμοιους διοικούνται οι πόλεις , πάντοτε καταρρέουν , ούτε και αν ακόμη έχουν νομοθετηθεί και ισχύουν οι πιο εξαίρετοι νόμοι , αλλά όταν ανακατώνονται και μπερδεύονται στη τύχη . Επειδή δεν είναι μόνον ανάγκη να υπάρχουν πάντοτε καλοί νόμοι , αλλά και έγκυροι . όταν όμως δεν είναι έγκυροι , τότε και οι πιο καλοί δεν ωφελούν καθόλου ή πολύ λίγο . Το κύρος τους πάλι το αντλούν από την αρετή των αρχόντων»
Πρόσφατη αρθρογραφία
- Ναυμαχία της Σαλαμίνας, μία άλλη οπτική και θεία παρέμβαση; 12 Ιουνίου 2023
- (χωρίς τίτλο) 9 Φεβρουαρίου 2023
- Η συμμαχία του ΝΑΤΟ Και η Ευρωπαϊκή ένωση 29 Απριλίου 2022
- ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ 23 Νοεμβρίου 2021
- Είναι καλύτερα να μη δίνεις καμιά δικαιολογία παρά μια κακή. 12 Οκτωβρίου 2021
Νεότερα Σχόλια
- Temporary Email Address στο Στις 25 Μαρτίου θα γιορτάσουμε μία επανάσταση για τα 200 χρόνια ή δύο;
- Temp Mail στο Αριστείδης (ο Δίκαιος;): Ελίτ, αντιελίτ
- Kyrgianbas στο Το Όχι δεν ήταν του Μεταξά. Το Όχι ήταν του ήρωα Στρατηγού Κατσιμήτρου.
- Greec στο Όταν οι σύγχρονοι πολιτικοί δεν έχουν ιστορική μνήμη .
- kyrie shoes στο Τον Γαλιλαίο θα τον κρεμάγανε μάλλον….
Αφήστε μια απάντηση