Skip to main content

Αραβικό ενδιαφέρον για τα Airbus της πρώην Ολυμπιακής

Την εξαγορά δυο Airbus A340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορίας φέρεται να εξετάζει αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

Τα δύο αεροσκάφη εκτιμάται ότι κοστίζουν στην ελληνική κυβέρνηση 790.000 ευρώ κατ’ έτος για συντήρηση και τέλη στάθμευσης
Την εξαγορά δύο Airbus A340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορίας φέρεται να εξετάζει αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους από τα Ηνωμένα
Αραβικά Εμιράτα, σύμφωνα με δημοσίευμα του διεθνούς αεροπορικού περιοδικού «Airliner World». Όπως σημειώνεται στο ίδιο δημοσίευμα τα Εμιράτα διαθέτουν δύο αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, την flydubai και την Air Arabia.


Η είδηση έχει προκαλέσει έκπληξη καθώς, όπως αναφέρουν άνθρωποι της αεροπορικής αγοράς, τα εν λόγω αεροσκάφη είναι παλαιά και προκειμένου καταστούν πλήρως αξιόπλοα απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις. Εντύπωση επίσης προκαλεί το γεγονός πως για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, τα οποία είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα εμφανίζονται ως υποψήφιοι αγοραστές δυο αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, οι οποίοι δίνουν ιδιαίτερο βάρος στο κόστος λειτουργίας.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Airliner World, τα δύο αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα από το 2009 στο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας και εκτιμάται ότι κοστίζουν στην ελληνική κυβέρνηση 790.000 ευρώ κατ’ έτος για συντήρηση και τέλη στάθμευσης. Μάλιστα, απαξιώνονται μέρα με τη μέρα, καθώς το συγκεκριμένο μοντέλο του Α340-300 έχει σταματήσει να παράγεται, ενώ ο κύκλος ζωής αρκετών συστημάτων τους έχει κλείσει, με αποτέλεσμα να χρειάζονται αρκετά χρήματα, προκειμένου να πετάξουν ξανά.

Να σημειωθεί ότι η κρατική Ολυμπιακή είχε μισθώσει τα αεροσκάφη («Ολυμπία», «Δελφοί», «Μαραθών» και «Επίδαυρος») με τη μέθοδο του leasing το 1999, με την εγγύηση του Δημοσίου, η οποία έφτασε έως το ποσόν των 200 εκατ. ευρώ, προκειμένου να αντικαταστήσει τα Boeing 737 της δεκαετίας του 1980.

ΤΑΙΠΕΔ
Πριν από δύο μήνες και συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 2014 το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε τα τεύχη του διαγωνισμού για την πώληση των δύο αεροσκαφών, υπό την προϋπόθεση της μεταφοράς των τίτλων ιδιοκτησίας των Airbus από το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς αυτό δεν έχει γίνει ακόμη. Και αυτό γιατί οι τίτλοι ιδιοκτησίας φέρεται να βρίσκονται ακόμη στην κυπριακή εταιρεία Observatory Enterprises Ltd, η οποία είχε εκμισθώσει τα δύο από τα τέσσερα Airbus από την Ολυμπιακή το 1999.

Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη του 2011 η τότε κυβέρνηση συμφώνησε να πωλήσει τα τέσσερα Airbus που είχε στην κατοχή του το ελληνικό δημόσιο στην Apollo, έναντι 31 εκατ. ευρώ.

Η αρχική αποτίμηση των αεροσκαφών ήταν 180 εκατ. ευρώ, ωστόσο αναθεωρήθηκε κάπου μεταξύ 35 και 45 εκατ. ευρώ, καθώς ο τεχνικός σύμβουλος της κυβέρνησης (SL Engineering) διαπίστωσε τη λήξη του κύκλου ζωής μίας σειράς ζωτικών μερών και συστημάτων των αεροσκαφών.

Σύμβαση
Η εξαγορά τελικώς δεν προχώρησε καθώς η Apollo απέσυρε το ενδιαφέρον της, έπειτα από την απόρριψη της σύμβασης πώλησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Και αυτό παρότι το ΤΑΙΠΕΔ πέτυχε αργότερα την ακύρωση της εν λόγω απόφασης, εν τούτοις οι Αμερικανοί δεν επανήλθαν, καθώς είχαν καταγγείλει την σύμβαση.

Πριν από την Apollo, είχε προηγηθεί ο άγονος διαγωνισμός του 2010, στον οποίο η Αμερικανική Cirrus προσέφερε 93 εκατ. δολάρια, αλλά δεν υπέγραψε το συμβόλαιο.

Ο δεύτερος στη σειρά πλειοδότης, δηλαδή η Sawa Air, κρίθηκε από τον οικονομικό σύμβουλο (Lazard) ως αναξιόπιστη, ενώ η τρίτη προσφορά, ύψους 36 εκατ. δολαρίων δεν έγινε αποδεκτή.

Η σύμβαση πώλησης και το Ελεγκτικό Συνέδριο
Η περιπέτεια με την Apollo για τα Airbus

Nα σημειωθεί πως η αρχική συμφωνία του ελληνικού δημοσίου με την Apollo για την πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών, παρότι επετέχθη στα τέλη του 2011, τελικώς υπεγράφη τον Ιούλιο του 2012 από τον τότε υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα. Η σύμβαση έδινε τη δυνατότητα στους Αμερικανούς να αποδεχθούν το κάθε αεροσκάφος ξεχωριστά, έπειτα από διενέργεια τεχνικού ελέγχου. Το φθινόπωρο του 2012 παρέλαβαν τα πρώτα δύο αεροσκάφη και κατέβαλαν το τίμημα των 20 εκατ. δολαρίων. Τα δύο Airbus τεμαχίστηκαν στην Αθήνα, επειδή οι αεροπορικές αρχές των ΗΠΑ δεν επέτρεψαν την έκδοση άδειας ειδικής πτήσης. Αυτό, δεν επηρέασε τους νέους ιδιοκτήτες, οι οποίοι ενδιαφέρονταν κυρίως για τους κινητήρες τους. Στο μεταξύ, η διαχείριση των αεροσκαφών πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ. Στις αρχές του 2013 η Apollo εντόπισε προβλήματα στους κινητήρες των δύο πρώτων Airbus και ζήτησε τεχνικό έλεγχο, ο οποίος εντόπισε τεχνικές βλάβες.

Έτσι, ξεκίνησε διαπραγμάτευση για τη μείωση του τιμήματος μεταξύ των Αμερικανών και του τεχνικού συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ. Έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, οι δύο πλευρές έδωσαν τα χέρια, με το τίμημα να διαμορφώνεται στα 9 εκατ. δολάρια για κάθε αεροσκάφος και υπέγραψαν τροποποιητική σύμβαση. Η τελευταία υπεβλήθη στο Ελεγκτικό Συνέδριο, που όμως δεν εγκρίθηκε, με αποτέλεμα τα δύο αεροσκάφη να παραμένουν καθηλωμένα στο «Ελ. Βενιζέλος» για πάνω από τέσσερα χρόνια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


Διαβάστε επίσης